mandag 10. desember 2012

Book launch in Tromsø

The Små Spor exhibition is now available in book form.

The book "Små Spor" was released 30/11 and are now available for Web-based sales. The book takes the same starting point as the exhibition and displays 15 projects from the North of Norway.
The foreword is written by Erling Steenstrup and the text by the involved architectural firms. The book will, like the exhibition help to spread the word about architecture in our region. The profits will go to further activities in connection with the work for a future Design and Architecture center in Tromsø.

 For more information about this project please go to: http://smaspor.blogspot.no/

Mulighet for å lage Tromsø til en JULEBY

(bilde: Markant Nr 2 - 2012)

Interiørdesigneren Michele Widerøe mener Tromsø nå har en enestående mulighet til å markere seg som en attraktiv by for julehandel.

TEKST: SKJALG ANDREASSEN
FOTO: RUNE STOLTZ BERTINUSSEN

– Jeg har fulgt debatten, og har sett noen av de ideene som er lansert. Selvsagt er ikke alle ideene like gode, men det mest gledelige er at det settes i gang en prosess der flere inviteres til å delta med innspill, sier hun.

Belysningsplan
Hun nevner arbeidet med lyssetting som eksempel: Lyskastere mot himmelen er veldig kostbart, gir liten effekt og reduserer muligheten til kunne følge nordlyset. Samtidig finnes det gamle planer for både lyssetting som kunne vært vurdert på nytt.
– Det er ikke så veldig mange år siden det ble utarbeidet en belysningsplan for sentrum. Den gikk ut på å lyssette signalbygg og skulpturer. Tiden var ikke ansett som riktig da, og det var ikke mulig å finansiere tiltaket. Kanskje er forutsetningene bedre nå, sier hun.
Widerøe er opptatt av at designere og arkitekter dras aktivt inn i arbeidet for å skape en attraktiv helhet av Tromsø som destinasjon for julehandel.

Atraktiv allerede
– Er det realistisk å gjøre Tromsø til en markant juleby?
– Ja! Tromsø er attraktiv allerede. Det vet jeg, fordi jeg har en leilighet som leies ut til besøkende turister som stort sett er fullbooket. Tromsø er populært, og butikkene legger flid i å presentere gode vindusutstillinger. Men veldig mye kan bli bedre. Søndagsstengt er ikke populært, og det mangler en helhet i måten byen fremstår på.
– Men en enhetlig designprofil vil neppe kunne erstatte de røde hjertene i julegatene?
– Nei, men de tror jeg kan erstattes på andre måter. Hvis det lyses ut en konkurranse blant nordnorske designere, tror jeg det vil komme frem mange ideer til gode alternativer, sier hun.

Michele Widerøe er prosjektleder for pilotprojektet Nordnorsk Design- og arkitektursenter, og mener både designere og arkitekter må dras inn i arbeidet med å gjøre Tromsø til en mer attraktiv juleby.

tirsdag 4. desember 2012

Pop Up Market in Tromsø - 2012 & 2013


Pop Up Market was an event held last Saturday,  December 1st,  2012. This was one of the, hopefully more, events of this kind in Tromsø.
There were many different designers selling their own products and/or attractive fleas.


(foto: Michele R. Widerøe)


I was there and for approximately one hour counted more than  50 visitors, the rest of the day was as busy as the first hour. We were all very happy to show our products and to have someone interested in buying, too. If you did not have time to visit it this time I recommend you do not to miss it next time.
  
                                _______________________________________

The Pop Up Market was held again in April 2013. This time there were new designers and no flea market.


(foto: Kristina Schröder)
 

torsdag 8. november 2012

Det trenges fokus på design i alt det som skal skje i Tromsø, fra det store til det lille!

  (bilde: Nordlys avis)
 Torsdag 1. November inviterte næringsforening til en førjulsfest der det ble  presentert et prosjekt næringsforening har jobbet med i en god stund. Dette prosjektet skal i følge næringsforening forandre julebyen Tromsø i fremtiden.
Bakgrunnen til prosjektet er en kåring fra magasinet ”Travel and Leisure” i 2009, der Tromsø ble kåret som tredje beste juleby.
Hvorfor har Tromsø blitt kåret så høyt når det finnes omtrent 500 000 byer på samme størrelse som Tromsø?, spurte Herman Kristiansen, styreleder i Visit Tromsø i sitt foredag den dagen. Svaret var: Tromsøs storslåtte omgivelser og det fantastiske vinterlyset gir en fantastisk julopplevelse.

Ønsket til næringsforeningen er at Tromsø skal bli kåret som verdens beste juleby. For å klarer dette innseer de at man trenger å sette fokus på en del områder som per i dag ikke er så attraktive, enten for tilreisende eller for innbyggere. Et flott ønske, som jeg personlig er veldig opptatt av.

Det var med glede jeg gikk lengre frem i salen for å høre litt nærmere på forslagene de hadde kommet frem til.  Det er mye som planlegges å gjennomføres, mange gode tiltak er allerede i gang. De viktigste tiltakene var:

  • Det skal lages et lysprogram for Tromsø.
  • Tromsø sentrum skal pyntes opp på nytt.
  • Sentrum og Jekta må samarbeide.

Disse tiltakene er gode, men måten noen av dem er tenkt gjennomført  er dessverre lite inspirerende.

Lysprogram:

I tillegg til å lyse opp brua og biblioteket, er det planlagt å ha tre enorme lyskanoner fra hver handelsdel i byen. En fra Jekta, en fra Pyramiden og en fra sentrum. Lysstrålene treffes i lufta over Tromsø by for å symbolisere at disse tre handelsdeler er samlet og samarbeider. Forslaget er ikke selvforklarende (en forutsetning for god design) og de fleste tilreisende vil ikke kunne forstå symbolikken. Forslaget er også veldig kostbart. I tillegg vil slike lyskanoner ødelegge opplevelsen av det naturlig arktiske lyset vi alle er så glade i.
Ideen om et lysprogram er slett ikke nytt. Det finnes allerede et flott profesjonelt forslag  til et lysprogram for Tromsø sentrum. Dette forslaget ligger dessverre glemt i skuffen til en dyktig aktør i arkitekturbransjen. Forslaget som han har utarbeidet sammen med et par andre aktører bør brukes om ikke i sin helhet i hvert fall som kilde til inspirasjon til programmet næringsforeningen planlegger. Jeg håper næringsforeningen revurderer forslaget om tre lyskanoner, det finnes som sagt mer subtile og elegante måter å lyse vår vakre Tromsø-by opp på.

Dette sitatet fra Morten Skandfer uttrykker det jeg føler på en veldig fin måte:” Ingen andre byer egner seg bedre til et omfattende lyskulturprogram enn T. Den lange mørketiden og vinteren generelt er en stor mulighet. Mye kan gjøres med lys, og løfte byen uten at den må bygges om. Nordens Paris kunne bli logisk igjen med merkelappen 'Lysets By'. Bygninger og monumenter kan lyssettes til ulike årstider og høytider, festivaler og andre markeringer. I tillegg er god dagligbelysning av veier, gater, plasser viktig. Oppsummert: lys handler om hverdagskvaliteter og ekstraordinære opplevelser.” morten-skandfer's posterous

Bruk designkompetanse:

Når det gjelder å gi sentrum en ny design for Julen, håper jeg virkelig at denne gangen blir designere involvert i prosessen. Designere finner ikke bare løsninger , de finner problemer som ingen andre har sett, for så å finne måter å løse det på. Det er avgjørende at er at objekter som skal vises frem, treffer besøkende på en riktig måte. God design skapes i en prosses, den er et resultat av tverrfaglige prosesser. Mitt forslag er at næringsforeningen inviterer til en workshop med designere der resultat blir et spennende gjennomtenkt forslag til hvordan Tromsø kan/bør se ut.

Flere forslag:

På festen ble deltakerne utfordret til å komme med forslag til hva næringsforeningen bør gjøre for å gjøre Tromsø mer attraktivt i jula. Disse forslagene skal vurderes av en referansegruppe som er satt sammen for prosjektet.
Det er veldig viktig at folk er med, men i en designprosess bør ikke rollene blandes sammen. I øyeblikket da man ber brukere komme med løsninger til problemstillingene, er brukermedvirkning misforstått. Det er kjempeviktig å samle inn innformasjon og lokal kunnskap, men prosjektering og design må skje på faglige premisser.

Mitt forslag til forbedring av Julebyen Tromsø er at næringsforeningen støtter et fremtidig Design- og arkitektursenter som kan knytte sammen næringsaktører, design- og arkitektkontorer. Slike koblinger vil resultere i et samarbeid med svært bra profesjonelle resultater for alle parter og for våres by.

Jeg er glad for at næringsforeningen ønsker å gjøre noe med julebyen vår, og jeg håper virkelig at de bruker lokal designkompetanse aktiv i planlegging av den nye julebyen Tromsø!

torsdag 18. oktober 2012

Kartlegging

Kartlegging av interesse for et design- og arkitektursenter er i gang. Dette er en viktig del av pilotprosjektet jeg gjennomfører takket være INTRO- fond for kulturnæring i Tromsø.

Så langt har jeg presentert planene for Byutviklings kontor i Tromsø Kommune, Steinsvik Arkitektkontor, Asplan Viak og Borealis arkitekter. 
Slik har de kommentert planene:


 
Jeg er strålende fornøyd så langt og kan neste ikke vente til å presentere prosjektet for resten av arkitekturmiljøet i Nord Norge.

Det er også planlagt et møte med designkontorene i løpet av januar. Jeg håper de viser like stor interesse, positivitet og engasjement som arkitektmiljøet har vist.




torsdag 27. september 2012

Input seminar about design and architecture in Norway

The Norwegian Government has decided to present an action plan for culture and industry. The Ministry of Culture, the Ministry of Trade and Industry and the Ministry of Local Government and Regional Development are cooperating with this plan. To receive input on the progress of the plan, several input seminars have been organized.


I had the opportunity to attend one of them. Its topic was design and architecture and it was held at the Norwegian Center for Design & Architecture, in Oslo. 

 (foto: Michele Widerøe)


At this seminar 17 different speakers within the field design and architecture shared their input with the attendees. After each presentation a designated panel asked them questions.
The main topics were:
 - innovation and entrepreneurship through cooperation and networking, among other things
- funding
- export and internationalization
- knowledge and expertise



Decentralization:

 The topic most interesting for me and my project was the one on cooperation and networking.
It was very positive to hear the director of Norsk Form, Andrea Vaa Bermann comment on the importance of decentralization of knowledge and expertise. As we all know there is only one Design & Architecture Center in Norway and since it is located in Oslo it is very difficult for people from other cities to participate in the activities they offer. Norsk Form has a mandate to promote architecture and design to the whole country. But, they do not have the capacity to do so.


I do not want Norsk Form to establish a subdivision in Tromsø. I want them to support our proposal and give us the means and funds to materialize it. 

A Design & architecture center in Tromsø shouldn´t be the same as the one in Oslo. Tromsø has conditions that are completely different from the ones in Oslo and they have to be taken into consideration.  Professionals from the design and architecture industry, who live and work here, have the knowhow to implement it.

A common arena:

 The importance of the use of design and architecture in society was underlined in this seminar. But, in my opinion, it´s just as important, if not crucial, to show what is being done and by whom in each field. A centre for Design & Architecture in Tromsø will be a place for showing the work of designers and architects in the region. A place where we can obtain expertise and communicate projects.  A place where designers and architects can meet business; a common arena for inspiration and exchanges of ideas, where we can draw inspiration and inspire others.

Other areas within the creative industries, such as film, art, literature, have a common place in Tromsø, but not design and architecture. We want the same thing, we should not aim lower.


onsdag 26. september 2012

Landscape architecture conference in Tromsø



The Autumn Conference 2012

 (foto: Michele Widerøe)

Last week I attended to a Landscape architecture conference here in Tromsø. It was the first time a conference like this was hosted by Tromsø architects. The theme was Urban and Arctic landscapes in change.

There was a wide range of speakers (nine in total) both local and from abroad, and the topics were varied. We could get an insight in the process of designing Japanese gardens, a proposition for marine kelp farm, projects in Greenland, studies about mining towns in the arctic, and last but not least how to use the northern landscape in marketing.

So different, yet so similar. The similarity was as far as I understood that they all touched the question: What is landscape?  this is an essential question when working on the development of it.

I learned that landscape is our overall physical environment, both natural and manmade. That landscape is shaped by the interplay between nature and man. But the most important thing I learned was that landscape is changing and our perception of it has to change too.

It is not every day (not even every year) that I have the possibility to participate in this kind of conferences, so I would like to thank all the people involved on the planning and execution of it. A special thanks to the Tromsø landscape architects involved. You did a great job. The conference place was elegantly decorated, lunch was fabulous and the Arctic adventure dinner was truly an adventure.

Thank you!

(foto: Michele Widerøe & co)