Vi synes åpenhet om alt det som
skjer rundt NODA er avgjørende for å skape involvering og entusiasme for
prosjektet. Dette er grunnen til at vi legger ut hva som står i søknaden:
Prosjektsammendrag:
NODA ønsker å ta en sentral
rolle på vegne av landsdelen innenfor feltene design og arkitektur. Senteret
vil bidra til å gi landsdelen kraft og støtte i videreutviklingen av nord som
fremtidens region. Målet og veien videre er beskrevet gjennom denne søknaden og
vår forretningsplan.
Nordområdene nyter nasjonal og
internasjonal oppmerksomhet med bakgrunn i eksempelvis klima-/
miljøforandringer, marine ressurser, olje og gass, nye transportveger mot Asia.
Nord er for mange et eksotisk reisemål, og trekker stadig flere som vil oppleve
storslått natur og landskap, midnattssol, mørketid og nordlys. Utviklingen av
nordområdene er formidabel, og den kommer til å fortsette.
NODAs mål er å øke bevisstheten
omkring arkitektur- og designfagene og synliggjøre hvordan dette vil bidra til
videre nordområdeutvikling. Nordlige områder er ikke ment som strenge
geografiske grenser, men er likevel definert som Grønland, Nord-Sverige og
Nord-Finland i tillegg til Nord-Norge.
Responsen fra pilotprosjektet,
med støtte fra INTRO Kulturnæringsfond, påviste stor interesse både fra
fagmiljøene og publikum generelt. Pilotprosjektet fikk stor oppmerksomhet
gjennom systematisk forankring og involvering, aktivitet og kvalitetssikring.
Det er et uttrykt ønske fra en rekke hold om at arbeidet må videreføres.
Pilotprosjektet avdekket et
stort behov for en aktør i nord som ivaretar arkitektur- og designfagene, og
som jobber for å fremme betydningen av disse i utviklingen av nordområdene.
Hvorfor skal prosjektet gjennomføres?
Hovedprosjektet er delt i to
delprosjekter. Denne søknaden omhandler Fase 1 hvis formål i grove trekk kan
være:
1. Kunnskap: Et design- og arkitektursenter i nord vil bidra
til å høyne kunnskapen og interessen for vår kultur og identitet. Gjennom ulike
arrangementer skal NODA bidra til å øke kompetansen og bevisstheten rundt
arkitektur og design som en viktig del av hverdagen vår. Dette skal skje
gjennom å presentere interessante prosjekter for våre målgrupper, og gjennom
aktiviteter som involverer kunnskapsoverføring til barn, unge og voksne.
a. Barn
og unge: Plan- og bygningsloven uttrykker klart at kommunen har et særlig
ansvar for å sikre aktiv medvirkning fra grupper som krever spesiell
tilrettelegging, herunder barn og unge. Medvirkning betyr at innbyggerne i et samfunn
er med og planlegger fremtiden sin. Det handler om folks rett til å delta i og
påvirke beslutninger i byutviklingen. Senteret vil tilby pedagogiske opplegg
rettet mot barn og ungdom for å få dem mer engasjert i design- og
arkitekturfagene. Et pedagogisk opplegg vil gi barn verktøy til lettere
medvirkning. Det vil bygges videre på aktiviteter og erfaringer fra
pilotprosjektet. Et design- og arkitekturverksted for barn og unge i
sommerferie, høstferie og vinterferieukene er eksempel på dette.
b. Voksne:
I tillegg til krav om medvirkning har kommunene også ansvar for å diskutere og
informere om hva god arkitektur er. Senteret vil i samarbeid med kommunen tilby
aktiviteter rettet mot voksne. Eksempelvis vil vi tilby byvandringer i
arkitekturhistorie i Tromsø, vandringer i framtidige planlagte områder, samt
åpne møter med arkitekter og planleggere.
2. Møteplass: NODA skal ta rollen som den naturlige
møtearenaen hvor man får påfyll av kunnskap, møter andre og nye aktører, og kan
søke nye muligheter og nye kontakter. Senteret skal bli en digital og analog
møteplass for alle involverte i fagene og skal ha en profil som gjør det
interessant for aktører utenfor bransjen å møtes.
3. Ressurssenter for landsdelen: Stiftelsen Norsk Form arbeider for å styrke faglig
og tverrfaglig samarbeid, formidle kunnskap og gi råd overfor publikum,
fagfolk, myndigheter, næringsliv og utdanningsinstitusjoner på nasjonalt nivå.
Organisasjonen holder til i Oslo med eget senter (DogA) og har, etter eget
utsagn, ikke kapasitet til å gjennomføre prosjekter i Nord-Norge. NODA ønsker å
ta en rolle for hele landsdelen, gjennom profilering og markedsføring av
eksisterende aktører, gjennom en felles database, felles nyhetsbrev,
gjennomføring av arrangementer etc. Innovasjon Norge har en
del tiltak, men det er mest rettet mot bedriftsmarkedet.
Hva skal gjennomføres?
Pilotprosjektet har gitt mange avklaringer og nye
aktiviteter. I den neste fasen er det viktig å ikke bare tenke, men også handle
regionalt. I praksis er det ønskelig at noen aktiviteter som gjennomføres i
Tromsøregionen også kan gjennomføres med lokal tilpasning i andre deler av
Nord-Norge.
I forlengelsen av pilotprosjektet ble det etablert en
visjonsgruppe som jobbet med visjon og mål for et design- og arkitektursenter.
Gruppen har gjennom flere møter jobbet både med organisering, aktiviteter og
det kommersielle grunnlaget for NODA. Gruppen samlet seg om en del visjoner for
prosjektet og var omforent om å etablere en styringsgruppe for den neste fasen.
Slik ble prosjektet fortsatt markedsført og ytterligere forankret.
I tråd med anbefaling fra visjonsgruppen skal det settes
sammen en styringsgruppe, hvis oppgave vil være å overvåke at prosjektet
følger planen både tidsmessig og økonomisk. Her skal prinsipielle
problemstillinger drøftes og styringsgruppen vil også bidra med nettverk.
Medlemmene i styringsgruppen vil være gode ambassadører som ønsker prosjektet
og regionen godt. Styringsgruppen blir sammensatt av representanter fra
relevante aktører i landsdelen og landet for øvrig, slik at NODA forankres
bredt og oppnår bred oppslutning. Det vil også dannes en faggruppe som vil
bestå av representanter/ledere av fagforeninger innenfor design og arkitektur i
Nord-Norge
Aktivitetene i denne første fase er grupper nedenfor:
Aktiviteter i 2014
1: Kontornomadekonseptet:
prosjektleder jobber på forskjellige arbeidsplasser i byen
2: Oppsøke andre virksomheter i Nord-Norge: prosjektleder
besøker andre kulturnæringsaktører i regionen
3: Påfyll arrangementer: Vi
fortsetter med foredrag om fagene
4: Design- og arkitekturverksted: for barn i vinterferieuke
5: Kommunikasjonsstrategi, visuell profil og
markedsmateriell: Det skapes blant annet en visuell profil for NODA
6: Kulturvandring i byrom: i samarbeid med byutvikling i
Tromsø
Fase 2 i hovedprosjektet vil være etableringsfasen, 2015. Det skal søkes nye midler til denne fasen.
Kontakt:
Kontakt:
Har du spørsmål ang. søknaden tar gjerne kontakt med
prosjektlederen: Michele Renée Widerøe
michelewi35@gmail.com
+47 908 908 89
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar