fredag 22. februar 2013

Design workshop at Borgtun school.

This week I had the opportunity of teaching children how to recognize good designs. Five designers from different specialties worked with the children to help me reach this goal. Working together with the designers in different projects they learned about the design process and how to materialize the designs they create.

  
(fotos: Michele Widerøe)     
(poster design: Marianne Saus)

Design har stor betydning for samfunnet, det er ikke bare fancy gjenstander som selges i butikkene. Design finnes i alt rundt oss som har en form og funksjon, fra en ryggsekk til en brusflaskelogo.
 
God design derimot er et flyktig begrep. Hva god design er har blitt besvart på forskjellige måter gjennom tidene. Det finnes ikke et fasitsvar siden design ikke er en konstant, den formes av teknologi, kultur og av tidsånden.

Hver dag eksponeres barn og unge for mange visuelle og muntlige utrykk forbundet med design og arkitektur. Hva ligger egentlig bak disse begrepene som vi bruker så ofte i hverdagen? Design og arkitektur er egne hovedområder i faget Kunst og håndverk på skolene. På barneskolenivået er faget design og arkitektur berørt kun på overflaten. Vi trenger mer design og arkitektur opplæring i skolene i Nord-Norge. Design- og arkitekturverkstedene vil være et nyskapende supplement til den eksisterende
undervisningen. Gjennom praktisk og involverende undervisning inviteres barn og unge til egen refleksjon gjennom direkte kontakt med designere og gjennom praktiske, egne arbeider.
Målsettingen er å gi elevene en introduksjon til forskjellige designområder. Lære dem om arbeidsmetoder designere bruker fra idé til det ferdige produkt. La dem jobbe med praktiske oppgaver som vil øke deres kreativitet og deres forståelse for faget. Lære dem å ta i bruk relevant fagspråk.

 (fotos: Byavisa Tromsø newspaper,  iTromsø newspaper)

Utstillingen:

Foreldrene og andre lærene ble invitert til en utstilling to uker senere.
Denne ble motatt med stort engasjement.

 (fotos: Erik Widerøe)

Vi ønsker å rette en stor takk til Byggbygerne As i Tromsø for materialene de donerte og for tiden de dedikerte under rigging av utstillingen. Vi gleder oss til et videre samarbeid. Stor takk til Bokstavshuset for donering av bokstavene til utstillingen. Takk til lærene for innsatsen under utstillingen og spesiell takk til elevene som ga liv til prosjektet!

Et lite brev fra Borgtunskole:

Design kurs
21.februar fikk elevene i klasse 6B på Borgtun skole være med på et heldags kurs i design. Elevene var delt inn i forskjellige grupper; lampedesign, klesdesign, møbeldesign, matdesign og grafisk design. Vi hadde ikke forberedt elevene innen noen av disse områdene på forhånd.
Etter at alle de forskjellige designerne var blitt presentert fikk hele elevgruppa en felles gjennomgang av hva design er. Det ble snakket mye om miljøbevissthet. Ord som intuitiv, brukerorientert, estetikk og ansvarlighet ble også gjort rede for. Elevene fikk anledning til å stille spørsmål og komme med egne meninger.
Da elevene kom til sine grupper fikk de god anledning til å diskutere med «sin» designer, fordi gruppene var så små (kun 4-5 elever i hver gruppe). Elevene gikk gjennom alle prosessene som måtte til for at de skulle komme fram til det endelige produktet. Diskusjon, fabulering, skisser, nye skisser, prøving og feiling, og til slutt endelig produkt.
Til slutt fikk hver gruppe legge fram/vise fram sine produkt for resten av klassen, og fortelle hvordan prosessen hadde vært.
Uka etter hadde de utstilling i gymsalen for foreldrene sine (se foto).
Vi lærere ser at et slikt kurs er nyttig på mange forskjellige måter. Det er flott for elevene at det komme folk utenfra, det skaper interesse og nysgjerrighet. Elevene trenger å møte fagfolk/eksperter innen forskjellige felt. Det er lettere for elevene å se at det de lærer «hører det virkelige livet til», noe de ikke alltid ser ellers i skolehverdagen.
Lærerskolestudentene, som var i klassen i den perioden elevene fikk dette design-kurset, var også med hele dagen. De mente alle at dette hadde vært veldig nyttig for dem som studenter, og at dette burde vært noe som de ble tilbudt i lærerutdanningen.
Vi lærere, som er tilknyttet klassen, er også positive til et slikt kurs. Både de fem «yrkene» som var representert her og mange andre kunstneriske og yrkesmessige områder vil kunne være aktuelle for elever i alle aldre. Det har overføringsverdi til mange fag vi har på skolen i dag, i tillegg til at det gir motivasjon og skaper at avbrekk i den daglige rutine.
Hilsen Camilla Jakobsen og Sonja Furuhovde
Klasse 6B Borgtun skole

 Takketale fra elevene:

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar